Klíčový náměstek dostal výjimku, nemusí odhalit účty

Eliška Bártová Eliška Bártová
11. 6. 2008 10:14
Kvůli Hodačovi změnil ministr dopravy zavedená pravidla
Jiří Hodač
Jiří Hodač | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ještě donedávna musel druhý nejvýše postavený muž ministerstva dopravy podstoupit bezpečnostní prověrku na styk s utajovanými skutečnostmi.

Těsně před nástupem Jiřího Hodače (ODS) na post prvního náměstka se ale vše změnilo. Ministr přestal prověrku třetího stupně - "tajné" na tomto místě vyžadovat.

Jiří Hodač totiž požádat o prověrku odmítá. Přitom právě on je nyní klíčovou postavou resortu. Během roku působení na ministerstvu získal nebývalou moc. Řídí většinu důležitých úseků a rozhoduje o většině veřejných zakázek a toku evropských peněz.

Nyní se mu dostalo vysoké funkce s výhodnou výjimkou - první náměstek ministra, který nemusí odhalit své účty.

Nepožádám

"První náměstci museli mít bezpečnostní prověrky na tajné," říká Zoran Snopko z odboru krizového řízení ministerstva. "Předchůdce pana Hodače pan Vyčichla o ní musel požádat. Nyní se to změnilo."

Ministr se svým chráněncem Hodačem
Ministr se svým chráněncem Hodačem | Foto: Ludvík Hradilek

Po odchodu Rudolfa Vyčichly se funkce prvního náměstka zrušila, nově se zavedla znovu od letošního května.

Ovšem s podstatnou změnou. "V této době první náměstek prověrku na tajné mít nemusí," říká pan Snopko. "Záleží na rozhodnutí ministra. Pokud usoudí, že ji daný náměstek nepotřebuje, nemohu s tím nic dělat."

V této době na post nastupuje zmiňovaný Jiří Hodač. Na rozdíl od svého předchůdce ale bez bezpečnostní prověrky.

"Nebudu si o ní žádat, když mi to ministr nenařídí," říká Hodač. "Nepotřebuju ji. Nepřicházím do styku s tajnými skutečnostmi."

Zbytečný náměstek

Podle bývalého prvního náměstka Rudolfa Vyčichly to však není pravda. "To je nesmysl," říká. "První náměstek je statutární zástupce ministra, zúčastňuje se zasedání bezpečnostní rady vlády. Do kontaktu s tajnými informacemi přichází často."

Vyčichla se jako první náměstek dostával do kontaktu s utajovanými skutečnostmi minimálně jednou za tři měsíce.

"Pokud Hodač prověrku nemá, musel by vždy při projednávání tajných informací opustit místnost," říká Vyčichla. "Takový náměstek je ale de facto úplně zbytečný."

Foto: Ludvík Hradilek

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka tento rozpor vysvětluje nařízením shora. "Museli jsme udělat změnu vnitřního prováděcího předpisu v tomto směru," říká mluvčí. "Bylo to však na základě zákona z roku 412 z roku 2005."

O jakou změnu či povinnost šlo, mluvčí neuvedl.

Podle šéfa kanceláře Národního bezpečnostního úřadu Lubomíra Prchala však tento zákon žádnou takovouto změnu nevyžaduje.

"Zákon nic takového nestanovuje," říká Prchal. "Ministři a členové vlády mají výjimku a prověrku mít nemusí. Ale první náměstci mají zastupovat ministra, a vzhledem k tomu, že nejsou členy vlády, nevztahuje se na ně výjimka, a prověrku tito lidé mít musí."

Mocný Hodač

Ministerstvo si Hodače hýčká už od jeho nástupu. Bývalý manažer firmy podnikající v komunálních odpadech pochází ze stejného regionu jako ministr Řebíček. Zároveň je pojí sympatie ke stejné politické straně - Hodač dosud vede oblastní organizaci ODS v Severočeském Proboštově u Teplic.

Ačkoliv na ministerstvo přišel na konci roku 2006 bez vysokoškolského vzdělání, začal už krátce po svém nástupu posilovat.

Z šéfa odboru infrastruktury se vyšvihl na post ministrova náměstka - s udělenou výjimkou a příslibem, že si dodělá vysokou školu.

Postupně pod jeho vedení přešlo devět odborů. Zatímco všichni ostatní náměstci si musí vystačit s jedním, maximálně dvěma.

Pod Hodače tak například spadá odbor fondů EU, nebo odbor financí a ekonomiky či odbor silniční dopravy. Hodač získal velké pravomoci - podílel se například na přípravě smlouvy a tajném dodatku s firmou Kapsch na výběr mýtného. Nebo také připravil variantu, která šla proti dohodě se statkářkou, jejíž pozemky stojí v cestě stavě dálnice D11.

Pod dohledem

Zároveň začal předsedat dozorčí radě Letiště Praha, a bude se tak podílet na přípravě privatizace, při které se cena odhaduje na 70 miliard korun. Hodač také zasedá v řídícím výboru Českých drah, kde se taktéž připravuje privatizace.

A od května mu tedy přibyla další funkce prvního ministrova náměstka - s další výhodou, bez bezpečnostní prověrky.

"To rozhodně není standardní," říká bývalý náměstek Vyčichla. "Důvodem může být to, že podstoupit prověrku může být pro někoho nepříjemné - prověřují se osobní finance, rodinné stavy a hlavně musí hlásit všechny další změny svých příjmů."

 

Právě se děje

Další zprávy