Konkrétně šlo o pohledávky za bývalými jugoslávskými železnicemi.
Policie má podezření, že byl při transakci porušen zákon.
On-line deník Aktuálně.cz minulý týden upozornil, že dráhy prodaly stomilionovou pohledávku brněnské společnosti Michin, která za ni státu dodnes nezaplatila. V příběhu pochybili i úředníci drah, kteří smlouvy připravili tak, že v nich peníze státu dostatečně neohlídali.
|
Policie: Zřejmě to byl podvod
"Vyšetřování bylo zahájeno kvůli podezření z trestného činu podvodu a zkreslování účetních dokladů," potvrdila mluvčí protikorupční služby Alena Vokráčková.
Příští týden by měl také analýzu k případu dostat na stůl ministr dopravy Aleš Řebíček, který pak rozhodne, jestli bude mít kauza personální dopady i na státní úředníky.
Deník Aktuálně.cz přitom už zveřejnil, že celou operaci provázely takové kroky, které nasvědčují plánovanému ataku na státní peníze. Ve firmě Michin se vystřídalo několik "bílých koní" a loni, kdy stát začal 114 milionů vymáhat soudně, společnost skončila v likvidaci. Stejně jako její většinový majitel.
Souzený pro podvod? Nevadí
Z nejnovějších informací vyplývá, že v pozadí příběhu stál brněnský podnikatel Jan Čermák.
Ačkoli nefiguroval nikde v oficiálních strukturách firmy Michin, právě on s úředníky Správy železniční dopravní cesty o transakci vyjednával.
Útoky na státní peníze
"On tu vystupoval jako skutečný majitel firmy Michin," popsal praxi jeden z pracovníků železnic, který trval na anonymitě.
Klíčovou roli Čermáka v rozhovorech s Aktuálně.cz potvrdili i další aktéři příběhu, kteří se vystřídali ve firmě Michin jako nastrčené osoby.
Vedení správy Čermákovi vyšlo vstříc a prodalo pohledávku firmě Michin i přesto, že právník už byl tehdy souzený za sedmimilionový podvod. Za ten jej dokonce později soud poslal na pět let do vězení.
Úřednické maximum v praxi
Úředníci navíc oproti běžné praxi v jiných případech nijak nezjišťovali skutečnou ekonomickou situaci firmy, které dluh prodávají. Spokojili se také pouze s vystavením směnky, podle níž Michin dluží státu sto milionů, ale neřešili, jestli je vůbec má. Žádná další pojistka uazvřena nebyla. Nyní tedy mají dráhy v rukou směnku, která je po likvidaci firmy Michin státu na nic.
Ministerské i policejní vyšetřování má mimo jiné odpovědět na otázku, zda železnice zareagovaly na problém včas, peníze z nástupnických organizací jugoslávských železnic dorazily na účet Michinu v rozmezí let 2003 až 2005. V dohodnutých termínech státu nepřišla ani koruna. Železnice přesto případ začaly řešit až v následujícím roce.
Vedení Správy železniční dopravní cesty ale jakoukoli vinu popírá. Oficiální stanovisko zní: Udělali jsme maximum, abychom peníze státu ochránili.