Za ztrátu 100 miliónů mohou i úředníci

Sabina Slonková
22. 2. 2007 11:05
Praha - Zmizení sta miliónů ze státních železnic nese všechny rysy pečlivě připraveného podvodu. Selhali i úředníci.

Stát o tyto peníze zřejmě nenávratně přišel při vypořádání dluhů po bývalých jugoslávských drahách. Část pohledávky prodal brněnské firmě Michin, která ale peníze oproti dohodě státu dodnes neodvedla.

Do případu se už také vložil ministr dopravy Aleš Řebíček, který po železnicích žádá vysvětlení.

Jednatelé: Bílí koně

Z nejnovějších zjištění Aktuálně.cz vyplývá, že celou operaci provázely takové kroky, které nasvědčují plánovanému ataku na státní peníze. Firma Michin byla podle všeho dlouhé roky jen spící společností. Zhruba rok před transakcí se státními drahami do ni vstoupili noví majitelé i jednatelé.

Ti se pak ale měnili jak na běžícím pásu. Většina z nich je podle pátrání Aktuálně.cz nemajetná, někteří byli souzení za finanční podvody a další jsou zase notorickými dlužníky. Přesně takoví lidé jsou zpravidla zneužíváni jako bílí koně při finančních zločinech.

Tak například: jeden z jednatelů Jiří Lojka byl odsouzen za okradení tisícovky klientů o třicet miliónů v pyramidové hře, další Miroslav Brožík má zase exekuce na většinu majetku a podle svých slov dluží i státu.

"I já se cítím obětí. Myslel jsem si, že fakticky kupuju firmu a místo toho jsem jen figuroval v obchodním rejstříku. Dokonce mě bez mého vědomí většinový vlastník zbavil jakéhokoli vlivu na společnost," tvrdí Brožík.

Blíží se soud, zlikvidujme se

Pochyby vzbuzuje i další fakt: ve chvíli, kdy stát firmu o ztracených 114 miliónů zažaloval, soud již vydal platební rozkaz a chystalo se soudní řízení, společnost její vlastníci poslali do likvidace.

Stalo se to letos 10. ledna. O den později skončil v likvidaci i majoritní vlastník firmy Michin, společnost Pelos. Obě firmy mají stejnou likvidátorku.

A navíc: podle zjištění Aktuálně.cz se ztratilo účetnictví firmy Michin. A to právě z doby, kdy proběhla transakce s jugoslávským dluhem.

Zkontaktovat skutečné autory operace, kteří stojí v pozadí, se redakci zatím nepodařilo. K zastižení nebyli ani v sídlech svých dalších firem, ani na adresách trvalého bydliště.

"Jestli se vám to podaří, budete dobří. Já to nedokázal," popsal své marné snahy i někdejší spolumajitel Michinu Brožík.

Špatné jištění pohledávky

Autorům operace nahrála do karet i skutečnost, že úředníci drah státní peníze nedostatečně zajistili. Jako jediná pojistka fungovala směnka, kterou společnost Michin (plus její nemajetný tehdejší jednatel a spřízněná, opět nemajetná další firma) uznává dluh vůči státu.

Vzhledem k likvidaci firmy je ale minimální šance, že směnka k něčemu bude.

Stát přitom při vymáhání zahraničních dluhů, do nichž angažuje soukromou firmu, zpravidla své peníze chrání několika pojistkami. Například se zřídí takzvaný svěřenecký účet, kam peníze ze zahraničí přijdou, ale vymahačská firma s nimi nemůže disponovat do té doby, než vyrovná svůj vztah se státem. A nebo se pohledávka soukromé firmě prodá, stát za ni inkasuje a teprve pak si firma může začít řešit dluh se zahraničním dlužníkem.

Proč dráhy nepoužily některý z dalších způsobů jištění, zatím není jasné. Ředitel Správy železniční dopravní cesty, která dluh vypořádávala, má tento týden dovolenou. Jeho podřízení trvají na tom, že ochrana peněz byla z tehdejšího pohledu dostatečná.

"Proč se nepoužily další instrumenty, to vám v tuto chvíli neřeknu. To je právní záležitost," uvedl Milan Novosad ze Správy. 

Ministr žádá vysvětlení

Ministr se na to podívá.
Ministr se na to podívá. | Foto: ODS

Ministr dopravy Aleš Řebíček si to ale nemyslí a případ nechá prověřit. Prostřednictvím mluvčího vzkázal, že pokud někdo z úředníků pochybil, trest ho nemine.

"Pan ministr si nechá zpracovat podrobnou zprávu. Pokud se ukáže konkrétní pochybení, budou přijata personální opatření," uvedl Řebíčkův mluvčí Karel Hanzelka.

 

Právě se děje

Další zprávy