Romové ve školách: Minimum předškoláků zná 10 písmen abecedy

Romové ve školách: Minimum předškoláků zná 10 písmen abecedy
Nižší míra znalostí v předškolním věku u Romů oproti jejich neromským vrstevníkům je patrná i v dalších zemích. Další výzkumy přitom ukazují silný vliv docházky do školky na budoucnost. Šance na to, že se Romovi podaří získat zaměstnání, se zvyšuje o 13 procent.  Docházka do školky také u romského dítěte snižuje pravděpodobnost, že v budoucím životě bude závislé na sociální pomoci, a to o 17 procent.
Většina Romů v kategorii 25 až 64 let, kteří žijí v ghettech či v jejich blízkosti, má dokončené pouze základní vzdělání (54 procent). Neromská populace žijící ve stejných podmínkách dosahuje středoškolského vzdělání (79 procent). Mezi Romy z ghett je středoškoláků 30 %. Ani jeden z romských respondentů neměl nástavbové pomaturitní vzdělání - oproti Neromům, kde této úrovně dosáhlo 10 procent dotazovaných.
Nízké vzdělání řady Romů-rodičů se odráží i v podmínkách učení romských dětí v předškolním věku v domácím prostředí. Značná část z nich vyrůstá v chudobě s rodiči, jejichž úroveň vzdělání je velmi nízká. V ČR měly romské domácnosti, kde vyrůstalo alespoň 1 dítě ve věku 3 až 5 let, v průměru 7 knih. Padesát procent romských rodičů se věnovalo v posledním týdnu prohlížení nebo čtení knih s dětmi, 51 procent s dětmi kreslilo nebo malovalo a 21 procent z nich učilo děti číst nebo psát.
Kancelář veřejného ochránce práv v roce 2012 sledovala etnické složení žáků v bývalých zvláštních školách. Došla ke zjištění, že podíl romských dětí je 32, respektive 35 procent. Protože kancelář odmítá zdůvodnění, že by u Romů byl mnohonásobně vyšší výskyt mentálního postižení než u majority, vysvětluje tuto situaci diskriminační praxí orgánů, které spolurozhodují o zařazení žáků ke speciálnímu vzdělávání.
Foto: Jiří Kropáček
Jiří Kropáček Štěpán Plaček Jiří Kropáček, Štěpán Plaček
30. 11. 2013 15:00

Romským dětem chybí příprava z mateřských škol. Při nástupu do základní školy zaostávají ve znalostech za svými vrstevníky a dosahují nižší úrovně vzdělání než neromské děti. Přitom 35 procent jich stále končí v bývalých zvláštních školách, což je diskriminuje. Vyplývá to ze zprávy o stavu romské menšiny za loňský rok, kterou tento týden dostala k projednání vláda.

 

Právě se děje

Další zprávy