Odpovědnost za Pendolino sahá do vlády

Sabina Slonková
25. 1. 2006 0:00
Praha - Ze zjištění Aktuálně.cz vyplývá, že kvůli vadně nastaveným smlouvám s výrobcem lze čekat další stamiliónové škody.
Druhý slogan, který České dráhy k prezentaci Pendolin vybraly, zní "Lepší, než jste čekali". Snímek z nádraží Praha-Holešovice.
Druhý slogan, který České dráhy k prezentaci Pendolin vybraly, zní "Lepší, než jste čekali". Snímek z nádraží Praha-Holešovice. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Podle propočtu Aktuálně.cz už státní kasa na Pendolinech tratila více než čtvrt miliardy korun.

Další peníze utratila za nákup náhradních dílů v době, kdy ještě dráhy neměly ani jeden rychlovlak.

Detaily z dokumentů a jednání navíc ukazují, že kvůli chybám nejvyšších úředníků i politiků při zrušení kontraktu reálně hrozí ztráta dalších stamiliónů.

A za čtvrté: sankce pro výrobce jsou omezeny podezřele nízkým stropem.

Peltrám: Zeman zakázal

Chyby konkrétních manažerů ČD přitom vrcholní politici - navzdory sílícím problémům - roky přehlíželi. Žádný kabinet dosud nehledal viníky ani nežádal trest. Byť všichni vědí, čí podpisy pod smlouvami k rychlovlakům figurují.

"Nikoho to nezajímalo, nikdo neměl chuť to řešit," přiznal bývalý sociálnědemokratický ministr dopravy Antonín Peltrám. "České dráhy byly stát ve státě a když jsem kvůli jejich špatnému hospodaření tlačil na výměnu ředitele Zeleného, Miloš Zeman mi to výslovně zakázal," prohlásil.

Kdo chce dnes jet do Ostravy Pendolinem, má na výběr jen dva spoje - ráno v 5:56 a odpoledne ve 13:56. A tak to nejspíš zůstane do konce ledna.
Kdo chce dnes jet do Ostravy Pendolinem, má na výběr jen dva spoje - ráno v 5:56 a odpoledne ve 13:56. A tak to nejspíš zůstane do konce ledna. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Právě zmiňovaný generální exředitel drah Dalibor Zelený přitom dojednal několik dodatků k původní smlouvě o rychlovlacích, které se až dnes ukázaly jako klíčové. "Zejména dodatek číslo 6, kterým se mění předmět smlouvy a technické podmínky," říká nový šef drah Josef Bazala.

Zelený se k dodatkům nevyjádřil. Už několik dní nezvedá telefon, nereagoval ani na SMS.

Díly bez vlaků 

Místo původních deseti souprav například stát za stejnou cenu (více než čtyři miliardy korun) dostane jen sedm vlaků.

Jedním z dodatků se navíc stát zavázal odebrat náhradní díly za stamilióny korun ještě dříve, než byla Pendolina vůbec schválena do provozu. "Osobně to považuji za jednu z největších chyb. Náhradní díly se nakoupily dopředu a vůbec se nezohlednila například záruční lhůta," vypočítává člen dozorčí rady drah Miroslav Kapoun z ČSSD.

Kvůli náhradním dílům už manažeři drah podali trestní oznámení na své předchůdce.

Kapoun, stejně jako Peltrám tvrdí, že o potížích všichni věděli, ale nikdo nic neudělal. "Výhrady byly, ale tehdy si toho nikdo moc nevšímal," dodal Kapoun.#reklama

Miliarda v ohrožení? 

Dodatky staví stát do nevýhodné pozice v mnoha směrech. Třeba sankce, které mohou dráhy žádat, dosahují maximálně 600 tisíc euro za jednu soupravu. "To je samozřejmě nízký strop," říká nynější šéf drah Bazala.

Smlouvy jsou navíc nastaveny tak, že stát může při zrušení obchodu ztratit další peníze. "Můžeme jednostranně odstoupit od smlouvy, ale je pak možné, že nastane soudní spor o již vyplacené peníze," připouští Bazala.

Dráhy už do Pendolina investovaly 93 miliónů euro. Bankovní záruky však pokrývají jen 50 miliónů. Pokud Česko od smlouvy odstoupí a výrobce se s tím nesmíří, čeká stát právní pře o 43 miliónů euro, v přepočtu o 1,2 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy