Od zítřka zeslábne moc silnice smrti

Pavel Baroch
18. 12. 2006 0:00
Chlumec nad Cidlinou - Silnice z Poděbrad do Hradce Králové je druhou nejnebezpečnější v zemi. V úterý otevíraná dálnice D11 by to měla změnit.
Foto: Ondřej Besperát

Z průzkumu Ředitelství silnic a dálnic z let 2004 a 2005 vyplynulo, že silnice spojující Poděbrady s Hradcem Králové má druhý nejvyšší "koeficient relativní nehodovosti".

Tento údaj porovnává počet nehod s průměrnou roční intenzitou dopravy a délkou sledované komunikace.

Vůbec nejvyšší koeficient si drží silnice mezi Lovosicemi a Teplicemi.

Pomůže dálnice

Naopak nejnižší hodnoty, tedy jakousi pečeť větší bezpečnosti, získaly dálnice.

Infobox

KOEFICIENT NEHOD

Lovosice - Teplice: 276,93

Poděbrady - Hradec: 226,26

Lipník - Ostrava: 209,29

Mirošovice - Brno: 131,57

Praha - Mirošovice: 96,18

Obchvat Plzně: 46,66

Nejbezpečnější je podle této metody srovnání moderní obchvat Plzně, kde je koeficient nehod bezmála pětkrát nižší než u hradecké silnice.

Dokonce i nejfrekventovanější a často problematická česká komunikace - dálnice D1 - je podle koeficientu relativní nehodovosti bezpečnější než hradecká silnice, a to zhruba dvakrát.

Právě proto se od dálnice D11, která se pro motoristy otevře v úterý, očekává, že se cesta z Prahy přes Poděbrady do Hradce Králové stane bezpečnější.

Za tři roky 29 mrtvých

"Je to silnice smrti," charakterizuje dosavadní situaci na hradecké silnici Miroslav Uchytil, starosta Chlumce nad Cidlinou, která leží zhruba uprostřed na trase mezi Poděbrady a Hradcem.

Už příští úterý začnou jezdit auta po 42kilometrovém úseku z Poděbrad do Hradce Králové. Na snímku zelený most pro usnadnění pohybu zvěře na 71. kilometru D11.
Už příští úterý začnou jezdit auta po 42kilometrovém úseku z Poděbrad do Hradce Králové. Na snímku zelený most pro usnadnění pohybu zvěře na 71. kilometru D11. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic
PROHLÉDNĚTE SI: Nové dálnice na leteckých snímcích

Podle policejních statistik na této silnici zemřelo letos od ledna do listopadu třináct lidí, dalších patnáct bylo těžce a osmdesát tři lehce zraněno.

Celkem zde za poslední tři roky zahynulo 29 lidí a těžce bylo zraněno 57 osob.

Na trase z Pardubic do Hradce Králové se střídají relativně přehledné úseky s málo přehlednými. Kvůli hustému provozu (včetně spousty kamionů) někteří řidiči využívají sebemenší příležitost k předjíždění - mnohdy i na plné čáře a v obcích.

Místní policisté si stěžují, že na silnici je jen minimum míst, kde mohou řidiče zastavovat v rámci kontrol, aniž by tím neohrozili bezpečnost provozu.

Mnozí řidiči, kteří po této cestě jezdí pravidelně, tak "policejní" stanoviště už znají, přebrzdí před nimi a pak znovu šlápnou na plyn.

Méně smogu i hluku

Obyvatelé obcí, kterými dosud na trase z Poděbrad do Hradce Králové projížděly desetisíce osobních i nákladních aut denně, si od nové dálnice slibují i méně karcinogenních látek ve smogu a větší klid.

"Těšíme se, a jak," řekl Aktuálně.cz chlumecký starosta Uchytil. Uvedl, že hluk z projíždějících aut v centru města převyšovaly povolené limity až o dvacet decibelů.

Ještě před rokem projíždělo Chlumcem každý den více než 23 tisíc aut. V březnu úřady zavřely přetížený most přes Cidlinu pro kamiony těžší než devět tun, takže nákladní auta začala jezdit po objezdu.

Díky tomu ubylo asi osm tisíc aut. "Samozřejmě, že nová dálnice pomůže ještě víc," tvrdí starosta Uchytil. Předpokládá, že městem bude projíždět do třinácti tisíc vozidel.

 

Právě se děje

Další zprávy