reklama

Předpisy nechce měnit jen vláda

Praha - Proti novým předpisům není jen vláda, ale část veřejnosti. Kdo jsou lidé, kteří stojí v čele tohoto veřejného odporu?

Robert Vašíček ze sdružení ChceteZmenu.cz
Robert Vašíček ze sdružení ChceteZmenu.cz | Foto: archiv

Oba mají za sebou zkušenost práce významných tiskových mluvčích. Oba fascinuje svět internetu jako prostředek jak oslovit široký okruh lidí. Oba teď spojila i snaha změnit nový zákon o silničním provozu, který od července zavedl na českých silnicích přísné tresty za dopravní přestupky.

Robert Vašíček založil internetovou stránku www.chcetezmenu.cz, zakládá stejnojmenné občanské sdružení a pod petici požadující změnu dopravních pravidel už shromáždil na osmnáct tisíc podpisů.

I díky Vašíčkově iniciativě skupina senátorů rozhodla v září uspořádat odborný seminář, jehož cílem je připravit návrh na úpravu dopravních předpisů.

Patrich Nacher, který provozuje stránku www.silnicnizakon.com, usiluje především o to, aby si lidé vyměňovali své zkušenosti s novým zákonem. "Raději se rozčilujte tady, než na silnicích," zní motto jeho i-magazínu.

Na obě internetové adresy se každý den přihlásí tisíce lidí.

Mají zkušenosti tiskových mluvčí

Vašíček i Nacher mohou při svých aktivitách čerpat ze zkušeností tiskových mluvčí. Vašíček pracoval v tiskových odděleních ministerstev práce a kultury. Nacher byl roky tiskovým tajemníkem Unie svobody.

"Vím jak fungují redakce, co je zajímá," říká Nacher, který je v současnosti mediálním poradcem Národní rady zdravotně postižených, ale věnuje se například i poradenství.

Vašíček má k automobilismu hodně blízko. Pracuje jako redaktor v časopisu Autobazar.

Oba se svým internetovým stránkách a "protisilničním" aktivitám věnují ve volném čase.

Jak se stali dopravními aktivisty

Robert Vašíček si stránku Chcetezmenu.cz zaregistroval už v březnu, když ministerstvo dopravy zahájilo informační kampaň o nových silničních pravidlech. Tvrdí, že už tehdy měl z nového zákona špatný pocit. Potvrdilo se mu to na přelomu června a července.

"Den před účinností nového zákona jsem jel na Vysočinu a cesta byla normální. Vracel jsem se druhý den, prvního července. V levém pruhu jelo auto stovkou a já ho nemohl předjet. Takových řidičů bylo víc," vykládá Vašíček.

"Nové předpisy nesmírně zpomalily provoz. Tam, kde je padesátka, jezdí mnozí třicítkou," dodává Vašíček. Své internetové stránky otevřel jen týden po své první zkušenosti z dálnice - 7. července.

Vašíček tvrdí, že nový zákon zavádí skryté zdanění motoristů. "V důvodové zprávě se píše, že pokuty za přestupky pokryjí výdaje, které z nového zákonu pro stát plynou. To je přece příšerné. Nechci, aby se motoristé stali dojnou krávou státu," rozčiluje se Vašíček.

Dodává, že mu několik městských policistů - bývalých i současných - potvrdilo, že musí za směnu udělit určitý minimální počet pokut, aby dostali prémie. Velitelé strážníků z velkých měst ovšem nedávno ve společném prohlášení takovou praxi odmítli.

Proč ale usilovat o změnu zákona, když díky němu bylo v červenci na silnicích nejméně mrtvých za posledních 36 let?

Podle Vašíčka zákon šikanuje slušné motoristy. "Nechceme chránit piráty silnic. Ale kvůli nim přece nemohou trpět slušní řidiči," tvrdí. Proto prosazuje také to, aby policisté tolerovali v obci překočení povolené rychlosti o deset kilometrů a mimo obec o patnáct.

Tolerance má podle Vašíčka "ochránit" třeba řidiče, kteří chtějí předjet kamion a pojedou proto chvilku stovkou. Ministerstvo dopravy ovšem varuje, že taková tolerance by vedla k nárůstu zraněných a mrtvých.

Patrik Nacher se rozhodl spustit své internetové stránky poté, co mu přišla na mobil zpráva, že první den účinnosti zákona dostal řidič pokutu tisíc korun a dva trestné body za překročení povolené rychlosti o pár kilometrů.

"Naštvalo mě to," tvrdí Nacher, který už má zkušenosti se svým poměrně úspěšným internetovým portálem Bankovnipoplatky.com, jehož cílem je snížit bankovní poplatky.

Jsem dobrý řidič, jezdím podle předpisů

Vašíček najezdí každý týden více než tisíc kilometrů. Jako redakor specializovaného časopisu totiž také testuje různé modely aut.

"Dopravní předpisy se snažím dodržovat," tvrdí Vašíček. Dodává, že problém má snad jen s "nesmyslnou třicítkou" v místech, kde je podle něj zbytečná.

"U přechodu ji ale dodržuji. Mám úctu k chodcům, dávám si pozor. Ve dnanácti mě srazilo auto a dodnes mám kvůli tomu potíže s páteří," říká Vašíček.

Když chce ilustrovat nesmyslnost některých paragrafů, vypráví vlastní zkušenost z letošního března, kdy na parkovišti ťukl do jiného auta a poškrábal ho. Zavolal policisty, kteří mu řekli, že mu musí dát pokutu tisíc korun.

"Nikoho jsem neohrozil, nezranil a dostal jsem pokutu. Teď bych možná přišel i o nějaký bod. To jsou právě situace, které mi v zákonu vadí," vysvětluje Vašíček.

Jeho kolega Nacher přiznává, že v minulosti dostal pouze pokutu za jízdu bez bezpečnostního pásu. Teď si ale na to už dává pozor a pokaždé se připoutá.

Internetové stránky platí ze svého

Vašíček a Nacher shodně tvrdí, že své internetové stránky platí ze svého. Ale není to drahé, dodávají.

"Náklady nejsou vysoké, tak pět až deset tisíc korun měsíčně," říká Vašíček. Tvrdí, že se své stránce věnuje prakticky každý večer. Když pořádá tiskovou besedu nebo seminář, bere si dovolenou.

"Už mi to zabralo týden dovolené," říká Vašíček. Ale nikdo mu to ani nevyčítá. "Jsem svobodný, bezdětný, nezadaný," usmívá se.

Vašíček platí studenty-programátory, ale měsíční honorář nepřekročil deset tisíc korun. Několik lidí už mu dokonce na provoz stránky přispělo.

O stránky Patrika Nachera se teď stará jeho kamarád, pomáhají mu i další počítačoví nadšenci. "Já to vlastně už jenom kontroluju," říká Nacher, který se osobně stará především o svůj bankovní web.

Petici podepsal také Jágr

Vašíčkovu petici za změnu dopravních pravidel podepsal také hokejista Jaromír Jágr. Policisté ho totiž přistihli, jak zastavil v Praze na místě pro invalidy. A za to je podle nového zákona kromě vysoké pokuty i odebrání řidičského průkazu nejméně na půl roku.

"Vadí mu, že se to může stát člověku, který autem musí dojíždět do práce a najednou přijde o řidičák," vysvětluje Vašíček, proč "využil" Jágra na podporu novely zákona o silničním provozu. "Chtěli jsme ukázat, že to může postihnout úplně každého," dodává Vašíček.

Na Nacherově internetové stránce přitom kritizoval přílišnou tvrdost zákona doonce i Václav Krása, předseda Národní rady zdravotně postižených, která také hájí zájmy vozíčkářů. 

"Případ pana Jágra jasně ukázal na nepřiměřenost trestu za jeho přestupek. Přivítal bych, kdyby nám pan Jágr svým vlivem pomohl změnit kontroverzní ustanovení zákona," řekl Krása.

Dodal, že podle něhož by byl adekvátním trestem pokuta a jeden až dva trestné body.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama