Pád letadla: AN 24 už armáda vyřadila

Tomáš Fránek
20. 1. 2006 13:31
Bratislava/Brno - Letadla typu An 24, ve kterém včera v noci zahynulo přes čtyřicet slovenských vojáků už Česká armáda nepoužívá.

Letadlo Slovenské armády se zřítilo ve čtvrtek večer při návratu z kosovské Prištiny.

Za posledních deset let havarovala letadla AN 24 po celém světě devětkrát. V minulém roce spadl tento typ letadla třikrát, a to v Rusku, v Sudánu a Rovníkové Guineji, při haváriích zahynuly desítky lidí. Stroje létají už více než čtyřicet let a jejich životnost se neustále prodlužuje.

"Jako pravděpodobnou příčinu včerejšího neštěstí vidím technickou závadu," uvedl letecký odborník a bývalý pilot Milan Tichý.

Už jenom v muzeu

Česká armáda tato letadla vyřadila minulý rok v říjnu, kdy letadlo naposledy vzlétlo. K vidění tak je dnes například v leteckém muzeu v Praze Kbelích. Letadel se na Ukrajině vyrobilo asi tisíc kusů a dodnes se vyrábějí v Číně.

"Kvůli životnosti jsme je vyřadili z provozu. Ta letadla se vyrábějí již někdy od roku 1959. Mají samozřejmě různá stáří,
byla vyrobena v různé době," uvedl český ministr obrany Karel Kühnl.

"Na Slovensku se zatím o vyřazení těchto strojů neuvažovalo, byly považovány za spolehlivé a procházely pravidelnou kontrolou," uvedl slovenský expert Karol Zeman. Zřícené letadlo bylo vyrobeno na konci šedesátých let.

Po vyřazení An-24 zůstalo armádě ještě několik novějších letadel An-26. Se svými předchůdci si jsou velmi podobné, mají ale výkonnější motory. Dosloužit by měly koncem desetiletí.

Letadlo AN-24. Ilustrační foto.
Letadlo AN-24. Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Mluvčí letecké základny v Praze - Kbelích Petr Šupitar dnes uvedl, že všechna armádní letadla, která přepravují vojáky do zahraničních misí, jsou v "provozuschopném stavu" a jejich mimořádná kontrola není v plánu. Uvedl pouze, že před každým startem je technici prohlédnou.

To se týká i antonova, jenž dnes letí pro zbytek kontingentu českých vojáků do Kosova. "Příprava je stabilní, jako by se nehoda nestala," dodal.

České ministerstvo obrany chce letadla AN 26 nahradit většími letouny, které by byly schopny unést i kolové transportéry a další těžkou vojenskou techniku. Antonovy mají nosnost kolem pěti tun a vejde se do nich nanejvýš terénní vůz UAZ.

Hercules i Airbus

Mezi kandidáty na nové stroje jsou americké C-130 Hercules firmy Lockheed Martin či evropské Airbusy A-400M.

"Byl to spolehlivý, robustní stroj, který se velmi dobře ovládal. Problém ale bylo jeho stáří a neustálé prodlužování provozu," řekl Tichý.#reklama

A za celou dobu provozu tohoto typu letadel, která využívala jak armáda, tak politici, došlo v bývalém Československu ke dvěma vážnějším haváriím. Na počátku 70 let se nevysunul podvozek a letadlo muselo přistát na břicho.

Zhruba za dvacet let se při vzletu podvozek pro změnu zavřel a letadlo se při pádu na zem značně poškodilo. Vždy se ale podařilo opravit.

Vážným problémem u tohoto typu letadel bylo to, že v něm často bylo víc pasažérů než byla povolená kapacita letadla. Ta byla mezi čtyřiceti až padesáti pěti místy.

"Například v sedmdesátých letech havaroval tento typ letadla v Sovětském Svazu a na palubě letadla bylo devadesát lidí," uvedl Tichý. I v červenci minulého roku při pádu AN 24 v Rovníkové Guineji mělo být místo padesáti pěti lidí na palubě o třicet cestujících více.

Československá armáda obdržela první An-24 z tehdejšího Sovětského svazu v roce 1967, následovalo dalších pět strojů. Po rozdělení Československa dostalo dvě letadla Slovensko, jedno armáda vyměnila za modernější An-26, jejichž provoz má skončit na konci desetiletí.

 

Právě se děje

Další zprávy