Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
30. 8. 2012 7:10

Optimalizace udeřila. Desatero cestujícího pražské MHD

10 poučení ze čtvrté nejlepší MHD v Evropě
Vždyť to jede... jinam.
Vždyť to jede... jinam. | Foto: Ludvík Hradilek

1. Když nastoupíte do MHD, vstupujete zároveň do politiky. Jako objekt zájmu v předvolební kampani, když se někomu hodí dát na plakáty, že ta vaše je 4. nejlepší v Evropě a bude ještě levnější, pohodlnější, dostupnější a já nevím co ještě.

2. Po volbách, až se ukáže, že stupně vítězů jsou v nedohlednu a dopravní pokladna děravá, se situace mění. Cestující volič jako znamení hanby nafasuje opencard a dozví se, že má na vybranou mezi zdražováním a optimalizací. Zatím má být vděčný za to druhé, pochopitelně.

3. Takže: Pražská hromadná doprava zažije od září něco, na co se skoro hodí provařené slovo „revoluce". Linek a spojů bude míň, pojedou jindy a jinudy, ale celkově to bude lepší než předtím a budeme si lebedit. Tento kulatý čtverec byl prý sestrojen pro dobro pasažérstva, ne proto, že se musí šetřit.

4. Ačkoli stojíme téměř na prahu MHD-ráje, s veřejností nekomunikují politici, ale dopravní inženýři z Ropidu a PR specialisté. Žádné teplé slovo od primátora a spol. jsme tentokrát ve schránce neobjevili. Zastupitelé si zjevně šlapou po štěstí - když konečně udělali něco, z čeho budou lidi skákat metr vysoko, proč se k tomu hrdě nehlásí? Čelem k optimalizaci!

5. Reklamní (ano, spíš reklamní než informační) kampaň byla/je několik desítek hodin před dnem D téměř neviditelná. Alespoň tam, kde by ji člověk čekal, tedy na tratích městské hromadné dopravy. Jo na Facebooku, tam to žije. Kdy a kam to jede, si babička vyťuká v iPhonu, není problém.

6. Nostalgici zamáčknou slzu, že jim sebrali tu „jejich" tramvaj a autobus, na které byli zvyklí jako na svůj hrnek na kafe. V pátek 31. srpna si je půjdou naposledy vyfotit. Taková jedenáctka jezdila do Strašnic 104 let. Než na ni dopadla železná pěst optimalizace.

7. Načasovat složitou změnu na začátek září, kdy se město vzpamatovává z letních rozkopávek a děti míří z prázdnin do školy, se vzpírá zdravému rozumu. Tyhle dny přece každý rok napínají městskou infrastrukturu samy o sobě. O automobilovém provozu snad ani nemluvě.

8. Je pravděpodobné, že změny linek, zavedené proti vůli městských čtvrtí i názoru dopravních odborníků z ČVUT, budou spíš k horšímu. Pak nastane optimalizace optimalizace. Ropid - hlavní hromosvod v situaci, kdy politici mlčí a o dopravní podnik se bojuje - si posype hlavu popelem. Politici-zachránci se přihlásí o slovo. 

9. Je-li něčí metou skutečně kvalitní veřejná doprava, celá operace toho naštěstí tolik nezmění. Překreslit linky tramvají a autobusů řeší jen málo, není to „systémové". Zapojit do MHD železnici i s novými zastávkami, omezit automobilismus a samozřejmě postavit nové metro. Nerozplizávat městskou aglomeraci tak, aby první volbou bylo jedině auto. To je úplně o něčem jiném než zkombinovat čtrnáctku se čtyřiadvacítkou.    

10. Téměř jistě se ukáže, že všechno zlé je pro něco dobré. Někdo se dostane do práce rychleji, někteří z nás začnou chodit pěšky, někoho nebude budit ze spánku ranní tramvaj. Všimnout si dobrých zpráv ale bude zatraceně těžké.

 

Právě se děje

Další zprávy