Austrian Airlines: přežijeme, ale nevíme s kým

Aleš Tůma
8. 6. 2008 10:00
Rozhovor s Fabricem Tameggerrem, ředitelem pro Česko
Fabrice Tamegger
Fabrice Tamegger | Foto: Ludvík Hradilek

Profil
Autor fotografie: Ludvík Hradilek

Profil

Fabrice Tamegger *1971

  • Ředitel Austrian Airlines pro ČR (od roku 2004, poslední rok a půl se učí česky).
  • Do roku 2004 působil na ředitelství Austrian Airlines ve Vídni v managementu pro Střední východ, jihovýchodní Evropu a Afriku.
  • Pro firmu pracuje od roku 1999.
  • Vystudoval univerzitu v Innsbrucku.

Rozhovor - Austrian Airlines jsou největší aerolinky ve Střední Evropě, skupina loni přepravila 10,8 milionu pasažérů. Ani jim se ale nevyhýbají problémy: firma rušila dálkové linky, letos zkrachovala jednání se strategickým investorem.

Fabrice Tamegger, ředitel české pobočky aerolinek hovořil s Aktuálně.cz o budoucnosti firmy, o strategii ve Střední Evropě, ale i o letech do Iráku.

A.cz: Letět s Austrian znamená pro většinu Čechů nutnost přestupovat ve Vídni. Jak je k tomu chcete přimět?
Z Prahy do Vídně létáme pětkrát denně, z Vídně pak do 130 destinací. Ano, přímý let je pohodlnější, ale je rozdíl, jestli nabízíte tři lety týdně nebo létáte každý den. Snažíme se také konkurovat kvalitou. Německý magazín Capital nás nedávno vyhlásil nejlepší společností v Evropě. Kromě toho, přestup na Vídeňském letišti je velmi rychlý.

A.cz: Kolik pasažérů létá z Prahy?
Celkem jsme z a do Prahy loni přepravili 120 tisíc pasažérů, letos čekáme růst kolem pěti až osmi procent.

Levná konkurence? Nehrozí

A.cz: Od konce roku 2006 jste výrazně omezili dálkové linky, jaká je další strategie?
Ano, museli jsme zrušit linky, na kterých jsme prodělávali. Máme ale codesharové dohody s Air China a Thai Airways které nám zajišťují přístup k asijským destinacím. Teď se koncentrujeme na destinace, které vykazují intenzivní hospodářské vztahy a stabilní příliv turistiky: New York, Washington, Toronto, Chicago, v Asii Tokio, Peking, Dubaj a další.

A.cz: Když je řeč o Pekingu, jaký je zájem Čechů o lety na olympiádu?
Přesné číslo nemůžeme uvést, ale jde o zvýšení je o 20 procent oproti obvyklému počtu rezervací. Naše služby také z části využívá Český olympijský  výbor.

A.cz: Jak vypadá konkurence ve střední Evropě, není na nebi se všemi nízkonákladovými aerolinkami těsno?
Nejvíc cestujících z a do východní Evropy přichází z naší vlastní sítě a konkurence nízkonákladových společností s přepravou z bodu do bodu je těžko ovlivní. Nikdy jsme nezrušili žádnou linku kvůli nízkonákladové společnosti. Například do Bukurešti jsme přes silnou konkurenci dokonce zvýšili počet letů.

A.cz: Čím kromě počtu letů chcete přesvědčit cestující z řad manažerů?
Brzy spustíme reklamní kampaň na novou službu. V letadlech na střední tratě jako je Airbus A320 máte obvykle v obchodní třídě stejná sedadla, jen je od turistické oddělená záclonou, a dostanete lepší jídlo. Teď zavádíme pevnou obchodní třídu, tedy větší rozestupy mezi sedadly, individuální obrazovky, a podobně. Začínáme v červenci na linkách na Blízký Východ.

Irák potřebuje letecké spojení. Kvůli byznysu

A.cz: Jaké nové linky letos plánujete?
Co se týče střední a východní Evropy, která je jádrem našeho podnikání, tady jsme letos otevřeli linky do Baia Mare v Rumunsku, Soči a Nižného Novgorodu v Rusku. Další stěžejní oblastí je Blízký východ, tam v srpnu začínáme létat do Rijádu a Džiddy. Jako jediní z Evropy také létáme do Erbilu v severním Iráku.

A.cz: Není to příliš velké riziko?
Začali jsme koncem roku 2006, z bezpečnostních důvodů musel být provoz přerušen. Znovu jsme začali létat letos v dubnu. Situace v zemi je stále velmi nestabilní, ale rozhodně je potřeba mezinárodní spojení. Bez spojení není obchod. Turistických zájezdů se tam zjevně moc neprodá, ale obsazenost linky je docela dobrá.

A.cz: Dostávají posádky nějaký rizikový příplatek?
Ne, ale samozřejmě nikoho nenutíme. Máme seznam pilotů a posádek ochotných tam létat.

Strategický investor neznámý

A.cz: Šéf easyjetu se nedávno nechal slyšet, že v letecké dopravě přežijí jen ti nejsilnější...
S tím souhlasím. Tento rok a příští rok či dva budou do značné míry rozhodující. My věříme, že patříme mezi ty silné.

A.cz: I přestože jste v červených číslech?
Výsledek za rok 2007 byl pozitivní. Letos v prvním kvartálu jsme měli ztrátu, ale v prvním v čtvrtletí je poptávka tradičně nejslabší, jen málo aerolinií je v plusu.

A.cz: Firma ale připouští, že těžko zůstane nezávislá...
Diskuze probíhá. Vedení firmy teď bude vyhodnocovat strategii, včetně otázky zda zůstat samostatní, nebo hledat partnera.

A.cz: Nedávno zkrachovala jednání s investorem ze Saúdské Arábie. Kdo je další na řadě?
Ano, to bylo nepříjemné pro obě strany. Kdo bude strategickým partnerem v budoucnosti, to nevím. Koluje tolik jmen, nemá smysl je moc komentovat. Austrian jsou ze 42 procent vlastněné státem, a zatím nepadlo rozhodnutí tento podíl prodat.

Čtěte dále:
EasyJet prodělává kvůli drahé ropě
Letecká cesta do Iráku je volná. Z Vídně
Velkolepé plány ČSA: za 5 let budou vydělávat miliardu

 

Právě se děje

Další zprávy