Hobbymarkety sklízejí úspěch: Češi jsou národ kutilů

djl
20. 7. 2008 10:00
Přibývají sice jen pomalu, tržby ale kvapem rostou
Foto: Hornbach

Praha - Ačkoli se již několik let rychlost růstu hypermarketů pro kutily v České republice zpomaluje, jejich tržby naopak rychle rostou. Ukazuje se tak, že se Češi i v tomto směru přizpůsobují západnímu životnímu stylu.

Vyplývá to z průzkumu "Do It Yourself 2008", který společně provedly společnosti Incoma Research a GFK Praha.

Z něj zároveň vyplývá, že je rozložení "rájů pro kutily" v České republice velmi nerovnoměrné. Nejvíce hobbymarketů je očekávatelně v Praze. Hlavní město v tomto ohledu velmi výrazně převyšuje zbytek republiky. V současnosti se zde nachází 18 prodejen, což je dvojnásobek průměru v celé republice.

Velkou roli zde hraje i fakt, že ve Středočeském kraji je naopak velmi nízká celková rozloha prodejních ploch. To svědčí o tom, že si Středočeši zvykli dojíždět do Prahy. Ve středních Čechách se proto další růst hobbymarketů nedá předpokládat.

Kromě Prahy se již stavby dalších nových nákupních center pro kutily nedají očekávat ani v okolí Hradce Králové, Ústí nad Labem, Olomouce a Plzně. V těchto městech totiž podle průzkumu počet hobbymarketů také narazil na horní hranici.

V ostatních krajích ale pravděpodobně ještě několik obchodních center přibude. Rychlost výstavby se však zcela určitě nevyrovná období mezi roky 1995 až 2000, kdy na území republiky vznikalo v průměru 9 nových hobbymarketů ročně.

Trumf na zákazníky? Dobré parkování

Průzkum dále ukázal, že Češi stále častěji utrácejí za rostliny a zahradní nábytek. I tato změna struktury tržeb ukazuje přibližování se západu. Vzhled zahrady totiž začíná být pro majitele stejně důležitou formou reprezentace jako jejich auto.

Nejčastěji zákazníci do hobbymarketů zavítají za koupí nářadí, nástrojů a železářských výrobků. K nákupu tohoto sortimentu se v průzkumu přihlásilo hned 80 procent z nich.

Se zhruba 70 procenty je druhou nejčastější příčinou návštěv obchodů pro kutily již výše zmíněná zahrada, a se stejným podílem také barvy a jejich příslušenství. O něco méně častěji pak zákazníci obchody navštěvují kvůli koupi stavebních materiálů a krmiv pro zvířata.

Jako nejdůležitější kritérium pro výběr hobbymarketu nejvíce respondentů označilo snadné parkování u obchodu. Konkrétně si to myslí 70 procent z nich. O 5 procent méně lidí zastává názor, že nejdůležitějším faktorem je odbornost personálu a jeho schopnost zákazníkům správně poradit.

V pořadí kritérií pro výběr pak následují šířka nabízeného sortimentu a příznivé ceny.

 

Právě se děje

Další zprávy