Čechům vadí reklama nejvíce v televizi

Aleš Tůma
20. 2. 2008 17:30
Proti agresivní reklamě na TV Nova je 83 pct. diváků
Foto: Jaroslav Pikous Aktuálně.cz

Praha - Češi jsou stále přesycenější reklamou. Vyplývá to z nového průzkumu agentury Factum Invenio.

Podle něj lidem nejvíce vadí reklama na dvou hlavních komerčních televizích.

Na TV Nova ji jako příliš intenzivní vnímá 83 procent lidí, ve stejném průzkumu před rokem to bylo o čtyři procenta diváků méně. U Primy jsou to zhruba tři čtvrtiny, v případě České Televize necelá polovina diváků.

O něco lépe jsou na tom časopisy a noviny, narozdíl od reklamních letáků, kterých ve schránkách mají příliš mnoho dvě třetiny dotázaných.

Alespoň čísla o reklamě na internetu vyznívají pro inzerenty příznivě: příliš mnoho bannerů je jen podle 27 procent dotázaných. Necelá polovina se ale nedokázala vyjádřit.

Televizní trh se bude dělit

Situace na televizním trhu je v Česku netypická: většina diváků sleduje tři největší kanály.

"To znamená, že nejde tak dobře cílit, divák vždycky uvidí řadu reklam na věci, které mu nejsou určeny a nikdy si je nekoupí," řekl pro deník Aktuálně.cz Jiří Janoušek, ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA), která se na průzkumu podílela.

Po digitalizaci vysílání by se trh měl více specializovat. Na nových kanálech bude možné oslovit více vyhraněné cílové skupiny. Podle ředitele AKA by potom zavedené komerční stanice mohly některé reklamní časy zlevnit. Vznikl by tak prostor i pro menší inzerenty.

"Naopak prodejcům generického rychloobrátkového zboží mohou náklady na reklamu vzrůst," doplňuje Janoušek. Aby zasáhli stejně velkou skupinu, budou si totiž muset zaplatit reklamu na více stanicích.

Prostor zbývá v obchodech

Největší šanci oslovit zákazníky, aniž by je zahltily, mají firmy přímo na místě prodeje, uvádí agentura Factum Invenio. Může jít o ochutnávky, prezentace nebo reklamní obrazovky.

Nejméně by lidé uvítali růst počtu reklamních textových zpráv.

Z průzkumu je patrný i rostoucí odpor k reklamě zacílené na děti. Pětina lidí si myslí, že je věcí rodičů, na co se jejich děti koukají v televizi. Třetina by reklamu v dětských pořadech úplně zakázala, další třetina povolila s omezením.

Průzkum se zabýval i věrností ke značkám. Češi jako nejčastější důvod pro volbu značkového zboží uvádějí, že se na ně mohou spolehnout.

Čtěte více:

 

Právě se děje

Další zprávy