Při pádu ruského letadla zemřelo 45 dětí

Red Zah, Reuters
23. 8. 2006 13:30
Kyjev - Ukrajina dnes drží smutek za 169 obětí havárie ruského letadla Tu-154 u Doněcku. Rusko si zemřelé připomene zítra. Uvnitř: MAPA a GALERIE

Ruský letoun Tu-154 se zřítil poblíž ukrajinského Doněcku, zřejmě kvůli špatnému počasí.

Vyšetřovatelé už nalezli obě takzvané černé skříňky se záznamem letu. Ty by jim měly pomoci při odhalení příčin neštěstí.

Ruský stroj Tupolev Tu-154 společnosti Pulkovo Airlines letěl podle agentury Interfax z jižního Ruska do Petrohradu. Startoval z černomořského letoviska Anapa a mířil na domovské letiště v Petrohradu. Jeho letová dráha přetínala ukrajinské území.

Ministerstvo už zveřejnilo abecední seznam jmen 159 cestujících, kteří zahynuli: na prvním místě stojí Nikolaj Abramov, na posledním Julia Juskovová. Zbytek obětí tvoří desetičlenná posádka. Mezi cestujícími bylo hodně rodin s dětmi, které se vracely z dovolené. Zástupce ředitele společnosti Pulkovo Vasilij Naljotěnko uvedl, že v letadle bylo 45 dětí.

Infobox

PŘEČTĚTE SI O DVOU PŘEDCHOZÍCH LETOŠNÍCH HAVÁRIÍCH LETADEL V RUSKU

 

PŘEHLED LETOŠNÍCH VELKÝCH NEŠTĚSTÍ

  • 19. ledna 2006 - Při největším slovenském neštěstí v historii zahynulo 42 lidí, když letoun An-24 s vojáky, kteří se vraceli z mise v Kosovu, havaroval na severovýchodě Maďarska. 
  • 3. května 2006 - Airbus A-320 arménských aerolinií Armavia se 113 osobami na palubě se zřítil do Černého moře krátce před přistáním u Soči; nikdo nepřežil.
  • 9. července 2006 - Letoun Airbus A-310 ruských aerolinií S7 s 204 lidmi na palubě nedokázal po přistání zabrzdit a po nárazu do budov na konci letiště v ruském Irkutsku začal hořet. Zahynulo 125 osob.
  • 10. července 2006 - Všech 45 lidí na palubě zahynulo při pádu letadla pákistánských aerolinií v centrální části země. Fokker F-27, který mířil z Multánu do metropole Islámábádu, se zřítil tři minuty po startu.

Mezi oběťmi jsou také dva Němci, Francouz, Fin a nizozemská dívka. Záchranářům, kteří v záři reflektorů pracovali celou noc, se už podařilo z trosek vyprostit všechna těla.

Pilot hlásil požár

Příčiny nehody nebyly zcela vyjasněny, ruské i ukrajinské úřady se v líčení příčin nehody liší. Shodují se však v tom, že neštěstí nebylo dílem teroristů.

Rusové přičítají nehodu bouři, v níž se letadlo ocitlo, Ukrajinci hovoří o požáru na palubě.

Nad místem neštěstí panovaly velké turbulence a v oblasti Doněcka zuřila silná bouřka. "Máme svědecké výpovědi, podle nichž se letadlo řítilo k zemi neponičené, takže nejpravděpodobnějším vysvětlením havárie je, že ho zasáhl blesk," uvedla mluvčí ministerstva pro mimořádné situace Irina Adrianovová. "Stroj se poté zřítil, rozbil se a začal hořet," dodala.

Ukrajinské ministerstvo pro mimořádné situace uvedlo, že pilot ve svém nouzovém hlášení oznamoval vypuknutí požáru na palubě. "Nevysunul se podvozek, stroj přistál na břiše," uvedl mluvčí ministerstva Igor Krol.

Ruská agentura RIA informuje, že letoun vyslal čtyři signály SOS. První tři z výšky 11 700 metrů v 15.37, dvě minuty poté poslední z výšky tří kilometrů. "Pak zmizel z obrazovek radarů," řekla agentuře Reuters mluvčí ruského ministerstva pro mimořádné situace. Podle ruského ministerstva dopravy si posádka stěžovala na silnou turbulenci.

Foto: Aktuálně.cz

Turbulence? Nevěřím

Český odborník na vojenská letadla, předseda Historické letky republiky Československé Milan Mikulecký, soudí, že pouze turbulencemi lze těžko pád velkého dopravního letadla vysvětlovat. 

"Turbulence sama o sobě může zapříčinit pád malého letadla, ale dopravní letadla jako Tupolev 154 létají v jiných letových hladinách, kde nejsou turbulence tak silné. I kdyby se však objevila silná turbulence s potenciálem letadlo poškodit, je schopné se jí díky povětrnostnímu radaru a neustálému kontaktu s řídící věží dostatečně včas vyhnout," vysvětlil Mikulecký.

Krátce po havárii byl o neštěstí informován ruský prezident Vladimir Putin. Ruská vláda již ustavila zvláštní komisi pro vyšetření příčin.

Na místo neštěstí Moskva vyslala speciální letadlo s pomocí. Ruská i ukrajinská vláda ustavily zvláštní komise pro vyšetření havárie. 

Tu-154 přepraví polovinu Rusů

Třímotorový letoun Tu-154 tvoří páteř flotily většiny ruských aerolinií a přepraví kolem poloviny všech Rusů používajících k přepravě letadlo.

.
Foto: Reuters

Byl projektován jako protiváha amerického Boeingu 727, má však schopnost startovat z kratších ranvejí. Vyrobeno bylo celkem zhruba tisíc strojů.

Od roku 1968, kdy poprvé vzlétl, už jich havarovalo minimálně třicet.

Již třetí havárie v letošním roce

Společnost Pulkovo, které letoun patřil, patří k největším leteckým přepravcům v Rusku.

Jde už o třetí velké letecké neštěstí v regionu v tomto roce. Před necelými dvěma měsíci havaroval Airbus A-310 v Irkutsku, když sjel z přistávací dráhy. Zahynulo tehdy 124 lidí.

Počátkem května havaroval Airbus A-320 arménské společnosti Armavia při přistávání v Soči. O život přišlo 113 lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy